Ve čtvrtek 23. ledna, právě včas před příchodem pololetí, se ve Vele uskutečnilo další setkání z cyklu Na palubě. S rodiči tentokrát probírala Katka slovní hodnocení. Určeno bylo zejména těm, kteří se s takovou formou vysvědčení ještě nesetkali – ve Vele tedy někteří letošní přestupující a rodiče dětí z prvního ročníku.
Probírali jsme pravidla pro psaní slovního hodnocení, která má škola zavedené. Co v textu děti a rodiče najdou a čemu se naopak snažíme vyhnout. Co je popisná zpětná vazba, o kterou se ve škole snažíme. Téma jsme rozšířili na téma zpětné vazby obecně.
Popisná zpětná vazba
- Obsahuje jasné a konkrétní informace o tom, co lze změnit,
- zaměřuje se na učení / chování jednotlivce, popis konkrétních situací, nehodnotí osobnost nebo vlastnosti,
- zahrnuje informace, co se v daných situacích daří s ohledem na domluvené cíle,
- většinou obsahuje návrh na zlepšení nebo důsledky, které mohou nastat, pokud nedojde / dojde ke změně.
Kdy využíváme zpětnou vazbu a jak
- Při diskuzi nad Mapou,
- při hodnocení Mapy ve dvojici či na kruhu,
- při obecné diskuzi o pravidlech na kruhu ve třídě,
- při spontánních situacích nad textem, obrázkem, při řešení konfliktní situace,
- při konzultacích s rodiči / s rodiči a dětmi,
- v týmu.
Prvky zpětné vazby pak využíváme i ve slovním hodnocení na vysvědčení
Proč?
- Protože podporuje učení a vnitřní motivaci,
- podporuje talent a směrování výkonu (pojmenování ideálního stavu),
- vytváří bezpečný prostor, chyba je norma (běžná součást učení),
- pomáhá při sebeuvědomění a seberegulaci,
- podporuje hledání ideálního řešení.
Jak?
- Apelujeme na sebehodnocení (klademe podpůrné otázky ke klíčovým momentům),
- využíváme kritérií, škály a cílení (potřeba porovnávání – kde jsem byl na začátku, kde jsem teď a kam se chci dostat),
- vyzýváme k hledání chyby
- a pomáháme dítěti ke zvědomění, že hodnocení dalších dětí nebo dospěláků je subjektivní.
Ve Vele píše slovní hodnocení celý tým dospělých, kteří se o děti starají. Někteří přispějí jednou větou, “strážci Mapy” (třídní učitelé) pak píší průměrně 1 A4 textu pro děti na prvním stupni a 2 A4 pro děti starší. Katka přinesla na ukázku anonymizované vysvědčení z loňského roku, to letošní nabízíme k nahlédnutí tady. Pro potřeby sociálních sítí jsme zvolili fiktiviní dítě i fiktivního dospělého.
Děti ve Vele vysvědčení nepotřebují. Vědí průběžně, “jak na tom jsou”. Vědí, co jim jde a co ne, co je baví, a v čem se chtějí zlepšit. Zpětnou vazbu dostávají i dávají každý den.
V hodnocení se důsledně vyhýbáme:
- nálepkování „ Jsi hodná a milá holka.“ u nás ve škole neuslyšíte
místo toho můžete slyšet větu „Ve třídě jsi oporou mladším dětem.“ Daří se Ti s nimi komunikovat a při spolupráci s nimi odhadnout množství pomoci, kterou potřebují.”
- porovnávání „Zkus se víc snažit, koukej, jak to ostatním jde.“
místo toho…: „Krátké věty se ti daří napsat správně, v delších občas chybuješ. Věty s chybami ti označím, aby sis je mohl opravit.“
- zobecňování „Pořád všechny rušíš.“
místo toho…: „Když na ranním kruhu skáčeš dětem do řeči, ruší to i ostatní.“
- osobní hodnocení „Tvoje práce je radost opravovat.“
místo toho…: „Ve svých kvízech jsi vždy získal alespoň 80%.“
Závěrečná zpráva České školní inspekce pro rok 2017/2018
Slovní hodnocení je konkrétnější, podrobnější, může obsahovat sebehodnocení, navíc se oproti klasifikaci věnuje i dovednostem, nejen znalostem. Umožňuje hodnotit pokrok jednotlivých dětí, srovnávání nesrovnatelného v něm nemá místo.
Články, studie a rozhovory, které se věnují různým formám slovního hodnocení sleduje např. EDUin.