Byl schválen nový Rámcový vzdělávací program, který se teď bude na některých školách pilotovat. Jeho zavedení směřuje na většině škol i ve Vele k září roku 2027.
Z toho, co víme, nám přijdou zajímavé tyto skutečnosti:
- Přibyly základní gramotnosti (logicko-matematická a čtenářská a pisatelská), které jsou na úrovni 3., 5. a 9. ročníku popsané očekávanými výsledky učení.
- Mezi klíčovými kompetencemi se objevila tzv. digitální, která je průřezová v nejlepším slova smyslu.
- RVP už určuje pouze celkový počet hodin pro první, resp. druhý stupeň. Není už určeno, kolik hodin z jakých oborů mají děti v rámci prvního nebo druhého stupně mít.
- Školy mohou i nadále provazovat vzdělávací oblasti, obory, průřezová témata a nově i základní gramotnosti tak, že si vytvoří vlastní názvy předmětů, kterým přiřadí časovou dotaci.
- Povinné výstupy jsou formulovány na úrovni dovedností a schopností na konci jednotlivých vzdělávacích období. Nejde o konkrétní učivo, ale o očekávané výsledky výuky. Konečně!
- V rámci jednotlivých vzdělávacích oblastí je kladen větší důraz na rozvoj občanské odpovědnosti, kritického myšlení a etiky, děti mají být podporovány k aktivnímu a informovanému občanství. Přibyly oblasti zaměřené na emocionální a sociální rozvoj.
- Určené vzdělávací oblasti jsou multioborové, interdisciplinární a nabízí velký prostor pro uplatnění metod a postupů, které již Vela využívá (badatelská výuka, kooperativní učení, projektová výuka, rozvoj sebereflexe, diferenciace výuky, samostatná práce, formativní hodnocení…).

Že vám to všechno připadá povědomé? To je dobře, protože ano, vypadá to, jako by autoři revize opsali Školní vzdělávací program Vely, nahlédli do jejího uvažování a inspirovali se 🙂
Nicméně i pro nás je tato změna kromě řešení formálních náležitostí nového Školního vzdělávacího programu příležitostí obsahově obnovit ŠVP a náš tzv. Notýsek, revidovat a evaluovat dosavadní zkušenosti. Těšíme se na to!
- Nově by se na všech školách měly děti učit anglický jazyk od prvního ročníku a druhý cizí jazyk od sedmého. V tomto bodě shledáváme zavedení této povinnosti v samém závěru příprav revize RVP jako nekoncepční. Anglický jazyk je zařazen do oblasti, ve které šlo ve shodě s přístupem v dalších oborech stanovit očekávané výsledky výuky v určitém období a ponechat na školách, kdy a jak se do výuky pustí.
Tento krok – zavedení povinného anglického jazyka – je trochu úsměvný v tom, že český jazyk v takovémto slova smyslu již povinný není. Ale anglický nově ano.
Připomíná nám to situaci s plaváním. U minulé revize paradoxně jedno z hlavních témat. A kde je mu teď konec? No tam kde klidně mohlo být odjakživa – v balíku dalších, neméně důležitých, pohybových dovedností. - Je možné, že se výstupy v 5. a 9. ročníku budou plošně ověřovat a mohly by v budoucnu nahradit současný systém přijímacích zkoušek. Pokud bude ověřování zaměřeno skutečně kompetenčně, v souladu s novým RVP, nebude to ani pro inovativní školy potíž. A k tomu, že by se postup na střední školy řešil jinak než teď se dá přidat jediné slovo: Kéžby!
Jestli výše uvedený text vyznívá, jako že máme z nového RVP radost, tak ano, v podstatě máme. Doufáme, že i po pilotní fázi v něm to hlavní, podstatné, zůstane nezměněno.
Cílem změny RVP je změna zadání pro školy ze strany státu – posunout se od obsahu, který vede k memorování, ke smysluplné aplikaci poznatků. Školám dává poměrně velkou svobodu v tom, jak si nastaví svoje školní vzdělávací programy a jakou cestu učení si zvolí. Mohl by opravdu pomoct změnit výuku na veřejných i soukromých školách, pokud se MŠMT chopí i další podpory během implementace.

Zejména ředitelé budou potřebovat mohutnou podporu k moderování diskuse v rámci pedagogických sborů – jak vyvážit jednotlivé obory i jak změnit používané metody výuky, jak změnit nastavení od „zkoušení znalostí“ k „podpoře dovedností“, od soutěžení úzce profilovaných oborových vyučujících k jejich propojování a spolupráci.
Držíme všem palce a těšíme se, že tato změna usnadní i implementaci nových poznatků, přístupů a metod v budoucnu. Těšíme se, že školy budou otevřenější a samy o sobě se stanou dobrým příkladem nikdy nekončícího procesu seberozvoje a učení.
Více informací k revizi RVP.