Jak vybrat školu
Výběr školy je rozhodnutí na celý život. Když poznáte, že jste se rozhodli špatně, je potřeba své rozhodnutí změnit. Každý rok se počítá. Každé dítě je jiné. Ideální škola neexistuje. Je potřeba hledat tu nejlepší možnou – tu nejvhodnější právě pro vaše dítě.
Na co se zaměřit, ať už vybíráte školu pro prvňáka nebo páťáka
Zaměřte se na lidi. Školu tvoří ti, kteří s dětmi pracují a ti, kteří je podporují – jejich vedení. Proto je důležité, aby byl celek v souladu, aby to, co prezentuje vedení na schůzkách s rodiči, učitelé ve třídách skutečně realizovali. Je důležité, aby mezi jednotlivými členy týmu panovala shoda.
Zaměřte se na vizi a směr kam se škola ubírá. Ten vám zaručí, že když jeden článek z týmu vypadne ten nový bude podobně laděný. Jen škola, která má jasně dané cíle, hodnoty, k nim může skutečně směřovat. Obecné proklamace o zaměření školy nejsou zajímavé, pokud jim neodpovídá každodenní zkušenost dětí. Celkové pojetí chodu školy má s hodnotami a cíli rezonovat. Na chodbách by měla panovat stejná nálada jako ve třídách a sborovně.
Důležité je i to, jak daleko budete dojíždět. A hlavně – zda do vybrané školy může časem jezdit vaše dítě samo, zda je pohodlně dostupná na MHD. Rodiče jsou často ochotni jezdit za dobrou školou skoro přes celé město, pro všední dny však může být tato volba riziková. Je důležité, aby i v týdnu rodině zůstával čas, který může trávit společně (ideálně jinak, než nad domácími úkoly).
Chcete se dozvědět o termínu setkání, které se tématu jak vybrat školu věnuje?
Budeme vás informovat emailem.
Jaká další kritéria je třeba zohlednit?
Chtějte otevřenou školu
Zastavte se hned u vstupu. Měl by být adekvátně zabezpečený a zároveň nabízet snadný přístup dětem i rodičům, kteří školu navštěvují. Výhodou je recepce, na které vyřídíte řadu nejběžnějších záležitostí, které jsou s docházkou dítěte do školy spojené.
Web, facebook, případně instagram jsou důležité komunikační kanály. Vám, rodičům, usnadní vhled do života školy. Používání e-mailu i mobilních telefonů berme již jako samozřejmost.
Dostupné pomůcky, hry, knížky jsou také dobrým znamením. Cokoliv “pod zámkem” klimatu ani rozvoji dětí neprospívá.
Zeptejte se, kdy a kde byly děti naposledy na exkurzi, výletě, škole v přírodě. Adaptační výjezdy i návštěva odborníků ve škole ukazuje na potřebné propojení školy se světem.
Odpolední program musí být pestrý
Zastavte se u informací z odpolední družiny. Projděte si její nabídku, program by měl být dostatečně pestrý i bez nutnosti doplácet kroužky navíc. Skvělým znamením je prostor pro volnou hru dětí. V žádném případě by nemělo jít o “hlídárnu”, kde dětem maximálně dovolí vyplnit si domácí úkoly.
Dobré zázemí a vybavení napomáhá učení
Všímejte si vybavení. Pokud prostory odpovídají 21. století, je větší šance, že tomu tak bude i u vzdělávacího obsahu.
Na chodbách i ve třídách si prohlédněte, jaké mají děti možnosti posezení. Způsoby sezení by děti měly mít možnost během dne střídat, jak kvůli zdraví, tak kvůli pohodlí a pozornosti.
Zjistěte, zda se škola neplánuje brzy stěhovat, ať již proto, že sama chce, nebo proto, že musí.
Navštivte třídy a všímejte si, zda mají nucené (umělé) větrání. To je důležité pro pobyt dětí v místnostech – přebytek CO2 je nezdravý. Rozhlédněte se, zda je v prostorách dostatek přirozeného světla i umělého osvětlení.
Zeptejte se, jak jsou na tom učitelé i děti ve škole s technologiemi. Jejich každodenní smysluplné využití je součástí našich životů, pracovního prostředí. Stejně by tomu mělo být ve škole.
Hledejte školu, která s rodiči spolupracuje
Zajímejte se, zda škola pořádá i akce pro rodiče, příp. pro celé rodiny. Je důležité, aby se škola snažila kolem sebe vytvářet komunitu rodičů a blíže s nimi spolupracovala.
Jistě budete rádi, pokud škola posílá informační emaily o dění ve škole a v jednotlivých třídách, pokud komunikuje především elektronicky a je snadné se s někým ve škole spojit, pokud něco potřebujete.
Vhodnější než společné třídní schůzky jsou individuální konzultace s rodiči, resp. tzv. tripartity: konzultace ve trojici: rodič – dítě – učitel. Ptejte se, zda je škola realizuje.
Dobrou školu tvoří dobrý tým
Všímejte si, zda vedení školy podporuje svůj tým, zda se o něj stará. Ať již dostupnou kávou, čajem, nabídkou školení, možností nákupu knih, nebo programem na společný víkend. Pokud spolu lidé, kteří ve škole pracují, chtějí trávit i část svého volného času, máte vyhráno.
Slova dokazují činy – i ve škole!
- Pokud škola tvrdí, že zohledňuje individualitu dítěte, ale na nástěnce vidíte v období Vánoc dvacet stejných stromečků, nemusí tomu tak být.
- Má škola žákovský parlament? Mohou děti ovlivňovat její chod? Zeptejte se, co naposledy spolu s dospělými rozhodly.
- Pokud škola tvrdí, že je otevřená, zeptejte se, zda má spolupracující školu v zahraničí, nebo – kam jezdí dospělí ze školy pro inspiraci.
- Pořádá škola pro děti i jiné aktivity, než které se běžně dostanou učitelům do „úvazku“? Jezdí na výlety, chodí běhat nebo do bazénu?
Ptejte se na reference
Pokud tápete, kdo ještě by vám mohl poradit, obraťte se na ty, kteří už do školy chodí. Snažte se zjistit reference. Klidně přímo přes školu – ty otevřené rády zprostředkují kontakt na rodiče, kteří už ve škole své dítě mají.
A to ještě není všechno. Jak je to s angličtinou? Stravováním? Školami v přírodě? Rodičovský seznam otázek bývá skoro nekonečný, kritérií pro rozhodování je nepočítaně.
Chcete se dozvědět o termínu setkání, které se tématu jak vybrat školu věnuje?
Budeme vás informovat emailem.