Blog
Pomáhej, jak umíš
Říkáme si, že pomáhat můžeme tím, co umíme nejlépe a u nás ve Vele umíme pečovat o děti. Přišlo nám proto logické, že se postaráme o některé děti z Ukrajiny, které přichází do cizí země, aby unikly před válkou.
Protože ve dvou se to lépe táhne…
Od počátku vzniku konceptu školy jsem věděla, že nutně potřebuji parťáka. Někoho, kdo bude o chodu školy vědět všechno co já, budeme vzájemně zastupitelní, tým bude mít oporu ve více lidech a kontinuita chodu školy bude zajištěná i ve chvílích, kdy nebudu z různých důvodů přítomná.
Třetí školní rok v Hloubětíně
V Hloubětíně jsme právě dnes zakončili třetí školní rok. Koncept, podle kterého škola funguje, s sebou neseme již šestým rokem. Za tu dobu jsme se mnohému naučili, některé představy opustili, ale to hlavní - hodnoty, na nichž naše práce stojí - zůstalo.
Jednou ze mě bude – příklad prezenční výuky pro II. stupeň
Po návratu starších dětí do školy jsme zachovali část výuky v online podobě, většinu témat již ale děti zažívají společně ve skupinách.
Den s …
Ve Vele díky věkově smíšeným skupinám chodily do školy většinu tohoto školního roku děti z 1. – 4. ročníku, ti starší jsou až na krátkou pauzu v prosinci doma od října. V březnu se znovu uzavřely školy i pro mladší děti. Na jedné z konzultací na prvním stupni ve složení rodiče – dítě – dospělák z Vely padla věta “jen teda nevím, zda budu veterinářka nebo cukrářka”. Milé pousmání nad odlišností dvou možností vedlo k nápadu zprostředkovat dětem kontakt s různými profesemi.
S čistým štítem – příklad distanční výuky pro II. stupeň
Přinášíme pohled pod pokličku dalšího tematického období u starších dětí, tentokrát nese název S čistým štítem. Probíhá distančně a děti se v něm věnují dějinám, imunitě, geometrii, jazykům nebo mediální gramotnosti.
Vela a rok 2020
Kam se podíváte, tam je rok 2020 označován jako jeden z těch nejhorších, co pamatujeme. Pro Velu ho tak nevnímám. Přinesl nám spousty dobrého. Co mu však nelze upřít je, že zamával s představami o starém světě tak jako dosud máloco za mého života.
Vela a učivo IV. – Odpovědi na nejčastější otázky spojené s obsahem výuky
Má je to bavit? Asi nejrozšířenější mýlka spojená s tím, že děti má škola bavit, je spojená s představou, že učitel je ten, který má učivo podávat tak, aby to děti bavilo. Má mít kostým, vymyšlenou celoroční hru, systém smajlíků a bodů tak, aby děti neustále zabavoval a při tom jim, ideálně nenápadně předával poznatky.
Vela a učivo III. – druhý stupeň
Na druhém stupni děti pracují se vzdělávacími obsahy v širším tematickém rámci, ve stejném režimu fungují i děti z pátého ročníku. Jednotné téma (např. Voda, Barvy, Objevy, Systém, Extrémy, Vztahy…) spojuje výukové bloky vždy v období 6 týdnů a pro děti je zobrazí myšlenková mapa tématu.
Vela a učivo II. – rozvrhy pro první stupeň
Na prvním i druhém stupni ve Vele pracujeme s obsahem v rámci vzdělávacích celků pojmenovaných Komunikace, Kultura, a Příroda. Ty spojuje tzv. Notýsek – přehled kompetencí, které by dítě mělo potkat.
Vela a učivo I. – legislativní rámec
Škola Vela již šestým rokem vyvíjí koncept personalizovaného vzdělávání. Jsme škola registrovaná v Rejstříku škol a školských zařízení, máme své ŠVP, vedeme povinnou dokumentaci žáků. Po formální stránce splňujeme to, co ostatní registrované školy v České republice. Přesto fungujeme odlišně od většiny z nich.
Přestup do Vely? Přestup do Vely!
Vela má za sebou dva roky fungování, celkově však koncept a tým opečovává už šestým rokem. Do školy přichází prvňáčci, ale i starší děti, které přestupují buď z jiné alternativní školy, nebo přímo ze své školy spádové, obvykle tradičnější.
Alternativní škola doma
Alternativní škola. Alternativní škola doma. Občas složitý oříšek k rozlousknutí…
Vela doma IV – Z deníku jedné rodiny
Po tom, co se s vámi o svůj běžný den v době zavřené školy podělila kolegyně Martina, jsme požádali jedny z našich klientů, zda by taky nechali nahlédnout do toho, jak u nich doma teď, když je škola zavřená, vypadá běžný den. Moc děkujeme za sdílení.
Vela doma III – Z deníku učitelky
8:00 Zvoní mi budík. Mám 2 hodiny do celotřídního hangoutu. Rozdíl oproti mému životu prezenční učitelky je v tom, že obvykle nemám ráno tolik času. V polospánku těsně po probuzení mívám však nejlepší nápady. Vzniklo tak mnoho mých básní, nápadů na práci do školy, kterou studuji a samozřejmě nápadů do hodin s dětmi.
Vela doma II – Jak fungujeme online
Čtvrtý týden jsme doma, čtvrtý týden fungujeme výhradně online. Co přesně to ve Vele znamená?
Vela doma
Již více než týden je Vela stejně jako všechny ostatní školy zavřená a děti se učí doma. Jak jsme zmiňovali dříve, děti z Vely jsou zvyklé organizovat si učení samostatně. Vědí, jak postupovat a čemu se věnovat, protože si své učení plánují běžně. Učitelé jim v těchto dnech sdílí další zdroje a materiály a konzultují přes Google Hangout (o tom vám ještě napíšeme :-))
Slovní hodnocení
Ve čtvrtek 23. ledna, právě včas před příchodem pololetí, se ve Vele uskutečnilo další setkání z cyklu Na palubě. S rodiči tentokrát probírala Katka slovní hodnocení. Určeno bylo zejména těm, kteří se s takovou formou vysvědčení ještě nesetkali – ve Vele tedy někteří letošní přestupující a rodiče dětí z prvního ročníku.
Demokracie ve Vele
Základní škola Vela pracuje s principy demokratických škol. Některé prvky (např. přijímání či propouštění dospělých dětmi, soudy nebo skutečnost, že jsou vypsané pouze aktivity navržené dětmi) ve škole přítomny nejsou, řada jich ale prostupuje každodenním životem ve škole zcela automaticky.
Není jablko jako jablko
Škola Vela nabízí dětem vzdělání pro budoucnost, technologie jsou tak jeho nedílnou součástí. Digitální gramotnost, informační gramotnost, komunikační dovednosti, mediální gramotnost, kreativita, kritické myšlení, umění se učit, analytické myšlení, emoční inteligence…
30. výročí sametové revoluce
Pro děti u nás ve škole je 20. století vzdálená historie. Ale většinou je opravdu zajímá a fascinuje. Jejich rodiče, prarodiče a někdy i prababičky a pradědečkové, kteří to 20. století žili, jim o něm vypráví. A děti jejich povídání často vnímají jako dobrodružství, příběhy, boj dobra se zlem a i když si často nezapamatují přesný letopočet, ten pocit a kontext v nich zůstává. A mají k tomu, co slyší, spoustu otázek. Ve Vele jim nejen pomáháme hledat odpovědi, ale klademe otázky další, vlastní. Tématu moderních dějin se věnujeme průběžně během celého školního roku.
Týden pro klima
Právě proběhl Týden pro klima, do kterého jsme se jako škola rozhodli zapojit. Považujeme za důležité pomoci dětem se v tomto aktuálním tématu zorientovat.
Pomáhej, jak umíš
Říkáme si, že pomáhat můžeme tím, co umíme nejlépe a u nás ve Vele umíme pečovat o děti. Přišlo nám proto logické, že se postaráme o některé děti z Ukrajiny, které přichází do cizí země, aby unikly před válkou.
Protože ve dvou se to lépe táhne…
Od počátku vzniku konceptu školy jsem věděla, že nutně potřebuji parťáka. Někoho, kdo bude o chodu školy vědět všechno co já, budeme vzájemně zastupitelní, tým bude mít oporu ve více lidech a kontinuita chodu školy bude zajištěná i ve chvílích, kdy nebudu z různých důvodů přítomná.
Třetí školní rok v Hloubětíně
V Hloubětíně jsme právě dnes zakončili třetí školní rok. Koncept, podle kterého škola funguje, s sebou neseme již šestým rokem. Za tu dobu jsme se mnohému naučili, některé představy opustili, ale to hlavní - hodnoty, na nichž naše práce stojí - zůstalo.
Jednou ze mě bude – příklad prezenční výuky pro II. stupeň
Po návratu starších dětí do školy jsme zachovali část výuky v online podobě, většinu témat již ale děti zažívají společně ve skupinách.
Den s …
Ve Vele díky věkově smíšeným skupinám chodily do školy většinu tohoto školního roku děti z 1. – 4. ročníku, ti starší jsou až na krátkou pauzu v prosinci doma od října. V březnu se znovu uzavřely školy i pro mladší děti. Na jedné z konzultací na prvním stupni ve složení rodiče – dítě – dospělák z Vely padla věta “jen teda nevím, zda budu veterinářka nebo cukrářka”. Milé pousmání nad odlišností dvou možností vedlo k nápadu zprostředkovat dětem kontakt s různými profesemi.
S čistým štítem – příklad distanční výuky pro II. stupeň
Přinášíme pohled pod pokličku dalšího tematického období u starších dětí, tentokrát nese název S čistým štítem. Probíhá distančně a děti se v něm věnují dějinám, imunitě, geometrii, jazykům nebo mediální gramotnosti.
Vela a rok 2020
Kam se podíváte, tam je rok 2020 označován jako jeden z těch nejhorších, co pamatujeme. Pro Velu ho tak nevnímám. Přinesl nám spousty dobrého. Co mu však nelze upřít je, že zamával s představami o starém světě tak jako dosud máloco za mého života.
Vela a učivo IV. – Odpovědi na nejčastější otázky spojené s obsahem výuky
Má je to bavit? Asi nejrozšířenější mýlka spojená s tím, že děti má škola bavit, je spojená s představou, že učitel je ten, který má učivo podávat tak, aby to děti bavilo. Má mít kostým, vymyšlenou celoroční hru, systém smajlíků a bodů tak, aby děti neustále zabavoval a při tom jim, ideálně nenápadně předával poznatky.
Vela a učivo III. – druhý stupeň
Na druhém stupni děti pracují se vzdělávacími obsahy v širším tematickém rámci, ve stejném režimu fungují i děti z pátého ročníku. Jednotné téma (např. Voda, Barvy, Objevy, Systém, Extrémy, Vztahy…) spojuje výukové bloky vždy v období 6 týdnů a pro děti je zobrazí myšlenková mapa tématu.
Vela a učivo II. – rozvrhy pro první stupeň
Na prvním i druhém stupni ve Vele pracujeme s obsahem v rámci vzdělávacích celků pojmenovaných Komunikace, Kultura, a Příroda. Ty spojuje tzv. Notýsek – přehled kompetencí, které by dítě mělo potkat.
Vela a učivo I. – legislativní rámec
Škola Vela již šestým rokem vyvíjí koncept personalizovaného vzdělávání. Jsme škola registrovaná v Rejstříku škol a školských zařízení, máme své ŠVP, vedeme povinnou dokumentaci žáků. Po formální stránce splňujeme to, co ostatní registrované školy v České republice. Přesto fungujeme odlišně od většiny z nich.
Přestup do Vely? Přestup do Vely!
Vela má za sebou dva roky fungování, celkově však koncept a tým opečovává už šestým rokem. Do školy přichází prvňáčci, ale i starší děti, které přestupují buď z jiné alternativní školy, nebo přímo ze své školy spádové, obvykle tradičnější.
Alternativní škola doma
Alternativní škola. Alternativní škola doma. Občas složitý oříšek k rozlousknutí…
Vela doma IV – Z deníku jedné rodiny
Po tom, co se s vámi o svůj běžný den v době zavřené školy podělila kolegyně Martina, jsme požádali jedny z našich klientů, zda by taky nechali nahlédnout do toho, jak u nich doma teď, když je škola zavřená, vypadá běžný den. Moc děkujeme za sdílení.
Vela doma III – Z deníku učitelky
8:00 Zvoní mi budík. Mám 2 hodiny do celotřídního hangoutu. Rozdíl oproti mému životu prezenční učitelky je v tom, že obvykle nemám ráno tolik času. V polospánku těsně po probuzení mívám však nejlepší nápady. Vzniklo tak mnoho mých básní, nápadů na práci do školy, kterou studuji a samozřejmě nápadů do hodin s dětmi.
Vela doma II – Jak fungujeme online
Čtvrtý týden jsme doma, čtvrtý týden fungujeme výhradně online. Co přesně to ve Vele znamená?
Vela doma
Již více než týden je Vela stejně jako všechny ostatní školy zavřená a děti se učí doma. Jak jsme zmiňovali dříve, děti z Vely jsou zvyklé organizovat si učení samostatně. Vědí, jak postupovat a čemu se věnovat, protože si své učení plánují běžně. Učitelé jim v těchto dnech sdílí další zdroje a materiály a konzultují přes Google Hangout (o tom vám ještě napíšeme :-))
Slovní hodnocení
Ve čtvrtek 23. ledna, právě včas před příchodem pololetí, se ve Vele uskutečnilo další setkání z cyklu Na palubě. S rodiči tentokrát probírala Katka slovní hodnocení. Určeno bylo zejména těm, kteří se s takovou formou vysvědčení ještě nesetkali – ve Vele tedy někteří letošní přestupující a rodiče dětí z prvního ročníku.
Demokracie ve Vele
Základní škola Vela pracuje s principy demokratických škol. Některé prvky (např. přijímání či propouštění dospělých dětmi, soudy nebo skutečnost, že jsou vypsané pouze aktivity navržené dětmi) ve škole přítomny nejsou, řada jich ale prostupuje každodenním životem ve škole zcela automaticky.
Není jablko jako jablko
Škola Vela nabízí dětem vzdělání pro budoucnost, technologie jsou tak jeho nedílnou součástí. Digitální gramotnost, informační gramotnost, komunikační dovednosti, mediální gramotnost, kreativita, kritické myšlení, umění se učit, analytické myšlení, emoční inteligence…
30. výročí sametové revoluce
Pro děti u nás ve škole je 20. století vzdálená historie. Ale většinou je opravdu zajímá a fascinuje. Jejich rodiče, prarodiče a někdy i prababičky a pradědečkové, kteří to 20. století žili, jim o něm vypráví. A děti jejich povídání často vnímají jako dobrodružství, příběhy, boj dobra se zlem a i když si často nezapamatují přesný letopočet, ten pocit a kontext v nich zůstává. A mají k tomu, co slyší, spoustu otázek. Ve Vele jim nejen pomáháme hledat odpovědi, ale klademe otázky další, vlastní. Tématu moderních dějin se věnujeme průběžně během celého školního roku.
Týden pro klima
Právě proběhl Týden pro klima, do kterého jsme se jako škola rozhodli zapojit. Považujeme za důležité pomoci dětem se v tomto aktuálním tématu zorientovat.